salam ukhwah tanpa wajah :)

Posted: October 24, 2011 in Uncategorized

assalammualaikum…

sudah lama xmnulis di sini…terlalu sibuk dengan tugasan dunia..

pertama sekali, aku panjatkan rasa syukur ke hadrat Illahi..
setiap y berlaku pasti ada hikmahnya
terima kasih mengirimkan insan y bernama muhammad harith haziq khadri
untuk aku mengenali insan yang bernama nurul farhanah muhamad nasir
terima kasih ya Allah…

setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..
Allah memilih aku untuk menemui kebenaran..KENAPA??
aku tidak punyai jawapan…tapi aku pasti..semua itu adalah yang terbaik
insyaAllah

nama muhammad harith haziq bin khadri mungkin terkesan dihati aku,
tp aku mengagumi penulis yang bernama nurul farhanah muhamad nasir..

salam ukhwah untuk si dia yang telah pergi…al-fatihah
mengenalimu cukup beerti buat diriku 🙂

salam ukhwah tanpa wajah untuk insan yang bernama nurul farhanah muhamad nasir
Allah mengirimkan dia untuk aku…untuk membantu aku…syukur 🙂

wif lurve

fara farahana

Wahai Yang Sedang Berdukacita, Kalam ALLAH Ini Buatmu ALLAH `Azza wa Jalla adalah pencipta kita dan DIA adalah pencipta segalanya.  DIA mengetahui yang zahir dan yang batin.  DIA mengetahui apa yang terkandung di dalam hati lemah kita.  Dan DIA tidak pernah membiarkan kita terkontang-kanting tanpa panduan dan cara menyelesaikannya. Di dalam al-Quran yang mulia, ALLAH telah menyediakan semua jawapan terhadap persoalan manusia.  Tinggal kita sahaja, samada sombong atau tidak, samada mahu mengkaji atau … Read More

via Kerana DIA…

sayangnya Allah pada kita :)

Posted: September 2, 2011 in Uncategorized

Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:

Setelah Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang, sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124,000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

“Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?.”
Lalu Allah berfirman yang bermaksud.. “Tidak” Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud..

“Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya ‘Muhammad.’ Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu.”

Kemudian Jibrail as berkata:

“Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?”
Lalu Allah berfirman yang bermaksud..
“Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma’waa sebagai tempat tinggal…”

Kemudian JIbrail as meminta izin keada Allah untuk melihat syurga Ma’waa. Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

“Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya?”

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud..

“Wahai JIbrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.”

Dari Abdullah bin ‘Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:

Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat 🙂

Assalamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh Taqobbalallohu minna wa minkum Taqobbal ya Karim Kami memohon maaf lahir dan bathin kepada para pengunjung blog ini. Semoga perbedaan-perbedaan pendapat dan kesalah-pahaman yang sering terjadi di antara kita dapat menjadi media pendewasaan kita semua dan tidak menjadi sebab permusuhan di antara kita. Semoga terus terjalin silaturahim dan keharmonisan di antara kita, walau dengan cara yang agak 'unik' … Read More

via Artikel Islami – Blog Pembela Ahlus Sunnah

Halal bi Halal Virtual 1432 Hijriyyah.

teka-teki imam al-ghazali..

Posted: August 26, 2011 in Uncategorized

Suatu hari Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya dan kemudian beliau memberikan pertanyaan teka-teki…

Imam Ghazali : “Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?”

Murid 1 : Orang tua

Murid 2 : Guru

Murid 3 : Teman

Imam Ghazali : Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu adalah janji Allah SWT bahwa setiap yang berjiwa pasti akan merasakan mati (Surah Ali-Imran : 185).

Imam Ghazali : “Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini?”

Murid 1 : Negeri Cina

Murid 2 : Bulan

Murid 3 : Matahari

Iman Ghazali : Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kendaraan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

Imam Ghazali : “Apa yang paling besar di dunia ini?”

Murid 1 : Gunung

Murid 2 : Matahari

Murid 3 : Bumi

Imam Ghazali : Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A’raf : 179).

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahanam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah SWT) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah SWT), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah SWT). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai”.

Imam Ghazali : “Apa yang paling berat di dunia?”

Murid 1 : Baja

Murid 2 : Besi

Murid 3 : Gajah

Imam Ghazali : Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72).

“Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat[*] kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh”.

[*]: Yang dimaksud dengan amanat di sini ialah tugas-tugas keagamaan.

Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allad SWT meminta mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka karena gagal memegang amanah.

Imam Ghazali : “Apa yang paling ringan di dunia ini?”

Murid 1 : Kapas

Murid 2 : Angin

Murid 3 : Debu

Imam Ghazali : Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali di dunia ini adalahMENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat.

Imam Ghazali : “Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?”

Murid-murid dengan serentak menjawab : Pedang

Imam Ghazali : Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.

~ISLAM IS D WAY OF LIFE~

iman sayang hati <3

Posted: August 25, 2011 in Uncategorized

…………………….UNTUK DIRENUNGKAN BERSAMA…………………..

assalammualaikum…..

hati..oh..hati..dgr kejap,dduk baik2. Iman nk ckp something..Em..mcm mne nk ckp ye???klu iman xckp skrang, nnt tkt hati dh prgi jauh dr iman, nnt time tu, xdpt dh iman nk tegur hati.iman mule ye?

Bismillahirrahmanirrahim..

sbenarnye 2 3 mnjak ni, iman tgOk,  hati dh mkn jauh dr ALLAH, kalau dlu,iman tgk, stiap kli hati buat ibadat,dgr nshat,hati mst relate dngan ALLAH n cpt2 muhasabah. Hati jgn ingat iman tuduh melulu,akal pun spendapt dngan iman taw, xigt ke kte dlu shbat akrab,mne ade iman,kt situ lah hti n akal mst ade skali..Tp skarang nmpknya sjak hati kwn ngan nfsu,hati mcm dh xnk kwn ngan kami..ble nafsu sruh wat something,hati trOs ikt n xtnye pndapat kami dulu…sdih taw kami bile hati buat camne.knp dgn skejap hati dh berubah??????knp sjak kwn ngan nafsu…hati dh lggar sume prinsip kcintaan hati pd ALLAH??? Ataupun..jgn ckp hati dh isi kcintaan tu ngan bnda-benda lain???? YA ALLAH, hati!!!! Mcm mne bley jd cm ne????Bkn kew dlu hati dh ikrar sggh2,tiada tuhan slain ALLAH,nabi Muhammad pesuruh ALLAH….xkn x ckup lg alsn????

Oooo..ptut la hati jd cm ney,hati dh tpaut pd bnda lain y xhrus untk hati cintai!!knapa hati??? Jwb la! xsdar ke hati dh byk sgt langgar prinsip hati dek kcintaan bnda lain tu???sedar la hati…..iman dh rse mkin lmah ney,ble hati dh tguh pndirian nk kwn ngan nafsu, last2…iman n akal y jd kwn baek hati slama ney…hati tggl cm tu je..Hati x adil!!!!!!!!!!!!!!

Hati….

sblom hati dh jauh sgt dr iman,iman mintak sgt2..

hati..plez turn 2 ur oldself, kmbali jd hati y dlu..y cinta sgt kpd ALLAH n nabi..Y pgang kuat pd prinsip ‘there is no space in me except my Rabb,my Prophet,my parents,my ummah n my excellence’

iman mintak tlong sgt2 pd hati…taubat la sbLom akal dh xpeduli…sblOm nfsu mkin kuat, sblom iman mkin lmah n sbLOm ALLAH TARIK BALIK NYAWA JASAD YANG MENEMPATKAN HATI…wake up hati..iman sayang hati..iman rindu hati y dulu 😥

-sincerely from ur iman-

i love ALLAH

iman sayang hati ❤

renung-renungkanlah..selamat beramal

wif lurve..

fara farahana